Azatiopryna do długotrwałego utrzymywania remisji w autoimmunologicznym zapaleniu wątroby ad 5

Dane na temat dziewięciu kobiet z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby, które zmarły podczas obserwacji. W okresie obserwacji zmarło 9 pacjentów (wszystkie kobiety): jedna z niewydolnością wątroby i osiem przyczyn niezwiązanych bezpośrednio z chorobą wątroby (Tabela 4). Czterech pacjentów zmarło na raka pierwotnego. Inny pacjent, mężczyzna z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby od siedmiu lat, miał chłoniaka na czole po sześciu latach leczenia samym azatiopryną w dawce 2 mg na kilogram dziennie. Guz został wycięty i podano mu miejscową radioterapię. Nie znaleziono żadnych dowodów na obecność chłoniaka w innych miejscach, a on miał dwa lata później. Skumulowana dawka azatiopryny u 5 pacjentów z rakiem (mediana, 282 g; zakres od 198 do 499) nie różniła się istotnie od skumulowanej dawki u 67 pacjentów bez choroby nowotworowej (mediana, 354 g, zakres, 87 do 734; P = 0,33). Trzy nieplanowane ciąże wystąpiły u dwóch pacjentów otrzymujących azatioprynę w monoterapii w dawce 2 mg na kilogram dziennie. U jednego pacjenta wystąpił nawrót w 29. tygodniu ciąży (po 26 miesiącach leczenia wyższą dawką azatiopryny) i wznowiono podawanie prednizolonu. Nie miała innych problemów z ciążą, a następnie urodziła zdrowe dziecko. Drugi pacjent, który otrzymywał 2 mg azatiopryny na kilogram dziennie przez 75 miesięcy, zmarł z ciężkiego nadciśnienia płucnego w 25 tygodniu ciąży (Tabela 4). Cztery lata wcześniej, przyjmując wyższą dawkę azatiopryny, urodziła zdrowe dziecko po nieskomplikowanej ciąży.
Spośród 26 pacjentów, którzy zgodzili się na obniżenie dawki azatiopryny do mg na kilogram na dzień, 5 miało nawroty (1 po 8, 13, 24, 25 i 26 miesiącach po zmniejszeniu dawki), zmarło z powodu zawału mięśnia sercowego zawał rok po zmniejszeniu dawki (Tabela 4), a 14 pozostawało w remisji przez medianę 57 miesięcy (zakres od 24 do 77). Pozostałych sześciu pacjentów zażądało zaprzestania leczenia (po jednym na 6, 18, 20, 24, 25 i 32 miesiące po zmniejszeniu dawki); dwa miały nawroty (jeden 10 miesięcy i jeden 26 miesięcy po zatrzymaniu leczenia), a cztery nadal były w remisji przez 6, 8, 46 i 55 miesięcy.
Ogólnie, leczenie azatiopryną w monoterapii (2 mg na kilogram na dzień) zostało zmienione lub zatrzymane u 49 z 72 pacjentów: dawkę zmniejszono obocznie u 26 pacjentów, a leczenie zmieniono lub przerwano w 23 z powodu nawrotów, komplikacji lub śmierć. Pozostali 23 pacjenci pozostawali w remisji z wyższą dawką azatiopryny w monoterapii po medianie wynoszącej 109 miesięcy (zakres od 39 do 128). Nie przedstawiono żadnych zmiennych podczas prezentacji ani później, które przewidywałyby, którzy pacjenci pozostaliby w remisji z zastosowaniem samej dawki azatiopryny lub u których pacjent mógł całkowicie wycofać ten lek.
Dyskusja
W poprzednim badaniu z udziałem 30 pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby stwierdziliśmy, że 25 (83 procent) pacjentów, u których nastąpiła remisja z zastosowaniem leczenia immunosupresyjnego, miało nawroty w ciągu jednego roku po zaprzestaniu leczenia5. Trzech kolejnych pacjentów miało nawroty po dłuższym okresie kontynuacji, aby całkowita stopa nawrotów wynosiła 93 procent. Obecne badania wskazują, że wyższa dawka azatiopryny jako jedynej jest opcją terapeutyczną dla około 80 procent pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby, którzy mieli całkowitą remisję przez co najmniej jeden rok z dawkami podtrzymującymi prednizolonu i azatiopryny.
[patrz też: endometrioza po menopauzie, leki recepturowe przepisy, skala barthel wzór ]

Powiązane tematy z artykułem: endometrioza po menopauzie leki recepturowe przepisy skala barthel wzór