Azatiopryna do długotrwałego utrzymywania remisji w autoimmunologicznym zapaleniu wątroby ad 6

W przypadku indywidualnego pacjenta najbardziej odpowiedni schemat leczenia zależy od częstości i nasilenia działań niepożądanych związanych z tymi dwoma lekami, przyjmowanych zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Leczenie samym azatiopryną w dawce 2 mg na kilogram dziennie odwracało fusy cushingoidalne i przybieranie na wadze, które wiązały się z terapią prednizolonem u 44% naszych pacjentów (inne powikłania były rzadkie), a większość pacjentów zgłosiła, że odczuwała lepiej (lub przynajmniej nie czuli się gorzej), pomimo rozwoju bóle stawów po wycofaniu prednizolonu. Psychologiczna korzyść z przerwania leczenia kortykosteroidami jest znaczna. Uważamy, że takie podejście może poprawić zgodność z terapią, szczególnie wśród młodych kobiet. Większość naszych pacjentów nie miała poważnej supresji szpiku ani innych efektów toksycznych. Azatiopryna była zaangażowana w rozwój guzkowego rozrostu regeneracyjnego u biorców przeszczepów wątroby, nerki i szpiku kostnego oraz w pojedynczych przypadkach innych stanów (stwardnienie rozsiane, myasthenia gravis i łuszczyca) .15, 16 Biopsja wątroby nie wykazała takie nieprawidłowości u naszych pacjentów, ani też kliniczne objawy nadciśnienia wrotnego ani biochemiczne objawy cholestazy zwykle związane z guzkowym rozrostem regeneracyjnym.15 Ponieważ wielu pacjentów odrzuciło biopsję wątroby, gdy byli bezobjawowi i mieli normalne testy czynności wątroby, nie możemy mieć pewność, że wszyscy pacjenci mieli remisję histologiczną. Niemniej jednak, dane przedstawione tutaj i w naszym poprzednim badaniu9 sugerują, że większość pacjentów miała histologiczną remisję. Warto jednak zauważyć, że okresowe nieprawidłowe wyniki biopsji wątroby nie przewidywały nawrotów (prawdopodobnie z powodu błędu doboru próby). Mimo to, biopsje wątroby w odstępach od dwóch do trzech lat powinny prawdopodobnie być częścią rutynowej obserwacji pacjentów otrzymujących leczenie stosowane w tym badaniu.
Wśród pacjentów, którzy mieli nawroty lub supresję szpiku, brak pozostawania w remisji z samym azatiopryną mógł być związany z genetycznymi różnicami w metabolizmie leku. 17-21 Nie znaleźliśmy dowodów na dwa inne potencjalne skutki uboczne wysokich dawek azatiopryny lub długotrwałe leczenie lekiem: teratogeneza i rakotwórczość. Częstość wad wrodzonych związanych z azatiopryną jest podobno bardzo niska, 22 ale doświadczenie jest ograniczone, a bezpieczeństwo leku podczas ciąży nie zostało jeszcze w pełni ustalone.22 Ryzyko dla płodu związane z nawrotem autoimmunologicznego zapalenia wątroby podczas ciąży jest znacznie wyższe niż to związane z terapią azatiopryną.23 Niemniej jednak nasza obecna polityka wobec kobiet planujących ciążę podczas przyjmowania azatiopryny polega na ponownym wprowadzeniu lub zwiększeniu dawki kortykosteroidów i wycofaniu azatiopryny.
Istnieje obawa, że terapia immunosupresyjna, szczególnie przy wyższych dawkach azatiopryny, może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób złośliwych. Zwiększone ryzyko raka pozawątrobowego (iloraz szans, 1,4; 95% przedział ufności, 0,6 do 2,9) odnotowano u 103 pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby otrzymujących 50 mg azatiopryny na dobę, w porównaniu do 103 osób w podeszłym wieku i płci dobranych normalnie. 24 U 202 pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów otrzymujących bardzo duże dawki azatiopryny (mediana dawki 300 mg na dobę) częstość występowania nowotworów zarówno chłoniaka, jak i chłoniaka nieziarniczego wzrosła .25 Częstość ta nie różniła się istotnie od tej u pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów, którzy nie otrzymywały leku, co sugerowało, że istnieje pewne ryzyko związane z samym reumatoidalnym zapaleniem stawów.25 Viteri i wsp.26 zasugerowali, że podobnie jak niektóre inne choroby, w których zaburzona jest reakcja immunologiczna, autoimmunologiczne zapalenie wątroby może być związane ze zwiększonym ryzykiem złośliwego zapalenia wątroby. choroby, która jest dalej zwiększana przez terapię immunosupresyjną
[patrz też: zespół opóźnionej fazy snu, neurolog siedlce, książeczka sanepidowska lekarz medycyny pracy ]

Powiązane tematy z artykułem: książeczka sanepidowska lekarz medycyny pracy neurolog siedlce zespół opóźnionej fazy snu