Azatiopryna do długotrwałego utrzymywania remisji w autoimmunologicznym zapaleniu wątroby cd

Analizy statystyczne przeprowadzono z użyciem sparowanego testu t-Studenta, testu U Manna-Whitneya lub dokładnego testu Fishera. Wszystkie testy były dwustronne. Wyniki
Rycina 1. Rycina 1. Analiza Kaplana-Meiera łącznego prawdopodobieństwa przedłużonej remisji podczas leczenia 2 mg azatiopryny na kilogram na dzień u pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby. Pacjenci byli wykluczani, jeśli mieli nawroty z czynnikami przyspieszającymi lub zmarli, lub jeśli ich leczenie zostało zmienione z jakiegokolwiek innego powodu, niż spontaniczny nawrót.
Spośród 72 pacjentów, których leczenie zostało zmienione na azatioprynę w monoterapii w dawce 2 mg na kilogram dziennie, 12 miało nawroty. Siedmiu z 12 pacjentów z nawrotami (po jednym w wieku 7, 9, 12, 14, 23, 40 i 59 miesięcy) nie miało widocznych czynników strącających. Pancytopenia rozwinęła się u dwóch pacjentów (po sześciu miesiącach w jednym, a po ośmiu miesiącach w drugim); w obu dawka azatiopryny była zmniejszona do mg na kilogram dziennie, a obie miały nawroty w ciągu miesiąca po zmniejszeniu dawki. U 3 pacjentów wystąpiły nawroty z czynnikami przyspieszającymi: ospą wietrzną u jednego pacjenta po 14 miesiącach, ciążą u innego pacjenta i przerwaniem leczenia po 23 miesiącach w trzecim. Pozostałych 60 pacjentów (83 procent) pozostawało w remisji z użyciem samego azatiopryny w dawce 2 mg na kilogram dziennie przez medianę 67 miesięcy (zakres od 12 do 128) (Figura 1).
Tabela 2. Tabela 2. Wyniki histologiczne w 48 próbkach z biopsji wątroby od 42 pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby leczonych azatiopryną (2 mg na kilogram dziennie). Czterdziestu dwóch pacjentów zgodziło się na biopsję wątroby co najmniej raz po roku do ośmiu lat leczenia większą dawką azatiopryny (Tabela 2). Jeden pacjent miał biopsję w ciągu jednego roku, która wykazała umiarkowaną aktywność choroby, ale remisja kliniczna i biochemiczna była kontynuowana przez kolejne cztery lata przed nawrotem. Drugi pacjent z biopsją wykazującą umiarkowaną aktywność w ciągu jednego roku nadal był w pełnej klinicznej i biochemicznej remisji pięć lat później. Trzeci pacjent miał histologicznie nieaktywną chorobę po dwóch latach, ale inna biopsja sześć lat później wykazała umiarkowaną aktywność choroby. Była bezobjawowa, z normalnymi biochemicznymi testami wątrobowymi, trzy lata po drugiej biopsji. Biopsje u pozostałych 39 pacjentów wykazywały nieaktywną chorobę lub tylko minimalne zapalenie bez martwicy. Dwóch pacjentów z minimalną aktywnością po roku miało nawroty 2 i 6 lat później, odpowiednio w ciągu 8 i 24 miesięcy, po zmniejszeniu dawki azatiopryny do mg na kilogram dziennie.
Zmiany zmiennych hematologicznych i biochemicznych
Tabela 3. Tabela 3. Hematologiczne i surowicy biochemiczne indeksy cholestazy u 58 z 60 pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby, którzy nie mieli nawrotów z azatiopryną (2 mg na kilogram na dzień). Czterech pacjentów miało jawną supresję szpiku, zdefiniowaną dla celów tego badania jako postępujący spadek liczby leukocytów i płytek krwi do wartości poniżej dolnej granicy normy (odpowiednio 4000 i 150 000 na milimetr sześcienny). Oprócz dwóch pacjentów z pancytopenią i nawrotami po zmniejszeniu dawki azatiopryny, u dwóch pacjentów wystąpiła zahamowanie czynności szpiku po 19 i 22 miesiącach.
[więcej w: uczulenie na tytan, ośrodek leczenia uzależnień lublin, neurolog siedlce ]

Powiązane tematy z artykułem: neurolog siedlce ośrodek leczenia uzależnień lublin uczulenie na tytan