Azatiopryna do długotrwałego utrzymywania remisji w autoimmunologicznym zapaleniu wątroby czesc 4

U obu pacjentów remisję utrzymywano przez readminizację prednizolonu przed odstawieniem azatiopryny; mielosupresja została rozwiązana w obu przypadkach. Piąty pacjent miał przemijającą leukopenię, która została skorygowana w ciągu trzech miesięcy (bez ponownego wprowadzenia prednizolonu) przez zmniejszenie dawki azatiopryny do mg na kilogram dziennie. Leukopenia nie powróciła, gdy dawka azatiopryny została następnie zwiększona do 2 mg na kilogram dziennie. Dwaj inni pacjenci mieli liczbę leukocytów w przedziale od 3000 do 4000 na milimetr sześcienny w całym badaniu, ale nie uznano konieczności dostosowania dawki azatiopryny. Poza tymi siedmioma pacjentami wszyscy pacjenci mieli liczbę leukocytów w zakresie prawidłowym. Wystąpił jednak znaczny ogólny spadek liczby białych krwinek między początkiem i końcem badania u pacjentów otrzymujących 2 mg azatiopryny na kilogram dziennie (Tabela 3). Dziesięciu pacjentów miało liczbę płytek krwi mniejszą niż 150 000 na milimetr sześcienny na początku okresu, w którym dawka prednizolonu była stożkowa. Małopłytkowość nie uległa pogorszeniu (i poprawiła się u pięciu pacjentów) przy wyższej dawce azatiopryny podawanej osobno. Limfopenia była częstym odkryciem. Średnia (. SD) liczba limfocytów u 56 pacjentów otrzymujących 2 mg azatiopryny na kilogram dziennie przez co najmniej dwa lata wynosiła 1300 . 500 na milimetr sześcienny, przy czym 32 pacjentów miało liczbę poniżej dolnej granicy normy wynoszącej 1500 na milimetr sześcienny. Na te zliczenia nie wpływało znacząco zmniejszenie dawki azatiopryny do mg na kilogram na dzień (średnia liczba limfocytów przed i po zmniejszeniu dawki u 26 pacjentów, 1300 . 400 i 1400 . 500 na milimetr sześcienny, odpowiednio, P = 0,19) nie były również istotnie różne od tych z 27 pacjentów, którzy nadal otrzymywali sam prednizolon (1000 . 500 na milimetr sześcienny) lub terapię skojarzoną (1200 . 500 na milimetr sześcienny; P = 0,47).
Nie było dowodów na to, że wyższa dawka cholestazy indukowanej azatiopryną. Pomiędzy początkiem i końcem badania wystąpiło znaczne zmniejszenie aktywności .-glutamylotransferazy w surowicy (tabela 3).
Skutki Wycofania Kortykosteroidów
40 pacjentów (56 procent) miało objawy związane z odstawieniem prednizolonu; w 38 na 40, głównym symptomem była artralgia atakująca kolana, łokcie i palce. U 30 pacjentów bóle stawów trwały krócej niż sześć miesięcy i łagodziło je łagodne działanie przeciwbólowe (acetaminofen). U ośmiu pacjentów bóle stawów były bardziej długotrwałe i ciężkie, co wymagało podania niesteroidowych leków przeciwzapalnych. U 10 pacjentów bóle stawów towarzyszyły bóle mięśni (trwające od 2 do 10 miesięcy, mediana 4), które dotyczyły nóg i ramion. Inne objawy to: zwiększony ospałość (u siedmiu pacjentów), nudności przez nie więcej niż 2 miesiące (w pięciu), biegunka przez nie więcej niż 10 dni (w trzech), obustronne zapalenie ścięgna Achillesa przez 2 miesiące (w jednym), wysypka policzkowa trwająca 3 tygodnie (w jednym) i świąd przez tydzień (w jednym).
Cushingoid facje (początkowo u 26 pacjentów) zniknęły po wycofaniu prednizolonu. Trzydziestu dwóch pacjentów straciło 1,5 do 22,3 kg masy ciała (mediana, 6,4).
Po roku leczenia azatiopryną w monoterapii pacjenci zostali zapytani: Jak się czujesz od czasu zatrzymania sterydów. Trzydziestu sześciu pacjentów, w tym 15 z artralgią, odpowiedziało, że są lepsi lub znacznie lepsi i 32 powiedzieli, że są mniej więcej takie same . Czterej pacjenci powiedzieli, że czuli się gorzej , ale nie chcieli wznowić leczenia prednizolonem.
Ogólny wynik
Tabela 4
[podobne: lista leków refundowanych dla seniorów, leki recepturowe przepisy, zajęcia na basenie dla niemowląt ]

Powiązane tematy z artykułem: leki recepturowe przepisy lista leków refundowanych dla seniorów zajęcia na basenie dla niemowląt