Azatiopryna do długotrwałego utrzymywania remisji w autoimmunologicznym zapaleniu wątroby

Od wczesnych lat 70-tych kortykosteroidy, często w połączeniu z azatiopryną, były standardową terapią autoimmunologicznego zapalenia wątroby.1-4 Większość pacjentów może być utrzymywana w remisji przez długi czas, ale prawdziwe wyleczenie jest rzadkie. Ponieważ większość pacjentów ma nawrót po wycofaniu leczenia, zwykle wymagane jest 5,6 przedłużonej terapii immunosupresyjnej. Oprócz dobrze znanych efektów kosmetycznych kortykosteroidów, istnieje ryzyko wystąpienia cięższych powikłań, takich jak zaćma, cukrzyca, nadciśnienie, osteoporoza i psychoza. Azatiopryna może wywoływać mielosupresję i ma potencjalne działanie teratogenne i onkogenne Przeprowadziliśmy trzy kontrolowane próby wycofania jednego lub obu leków u pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby, którzy pozostawali w remisji przez długi czas z 5 do 15 mg prednizolonu na dzień i mg azatiopryny na kilogram masy ciała na dzień. W pierwszym badaniu, 5 przeprowadzonym w 1980 roku, wycofaliśmy oba leki w grupie 30 pacjentów. Jedynie 5 z 30 (17 procent) wciąż pozostawało w remisji przed końcem 1-letniego okresu próbnego; 3 z tych pacjentów miało nawroty 1,5, 2 i 11 lat po zaprzestaniu leczenia. W drugim badaniu azatiopryna została zatrzymana, a prednizolon był kontynuowany w dawkach podtrzymujących (5 do 12,5 mg na dobę) u 27 pacjentów. Obliczone skumulowane prawdopodobieństwo nawrotu w ciągu trzech lat wyniosło 32 procent w tej grupie pacjentów, w porównaniu z 6 procentami u 23 pacjentów, którzy kontynuowali przyjmowanie obu leków.8 W 1984 r. Rozpoczęliśmy trzecie badanie, w którym pacjenci otrzymywali wyższe dawki. dawka azatiopryny (2 mg na kilogram na dzień) po odstawieniu prednizolonu.9 W przeciwieństwie do wyników z poprzednich badań, u żadnego pacjenta nie wystąpiły nawroty podczas rocznego okresu obserwacji. Ponieważ skutki uboczne przedłużonego stosowania azatiopryny w tej dawce były niepewne, kontynuowaliśmy monitorowanie pacjentów. Zgłaszamy dane z 10-letniej obserwacji następczej z pierwszych 25 pacjentów poddawanych tego schematu, a także dane dotyczące dodatkowych 47 pacjentów leczonych w podobny sposób.
Metody
72 pacjentów wybrano z ogólnej grupy 101 pacjentów urodzonych w Wielkiej Brytanii (24 mężczyzn i 77 kobiet), którzy spełniali kryteria rejestracji, byli poddawani regularnym badaniom kontrolnym w naszej klinice przez co najmniej 3 lata (mediana, 12; zakres, od 3 do 25), i miał pełną dostępną dokumentację. Dwudziestu dziewięciu pacjentów nadal otrzymywało prednizolon (21 z azatiopryną i 8 bez tego) z następujących powodów: nie mieli całkowitej remisji bez przerwy przez co najmniej jeden rok z leczeniem podtrzymującym (11 pacjentów); wystąpiły działania niepożądane (mielosupresja, wysypki lub nudności i złe samopoczucie) po wprowadzeniu azatiopryny po raz pierwszy, co wymagało przerwania podawania leku (8 pacjentów); mieli nawroty choroby, gdy dawka kortykosteroidu została zmniejszona do mniej niż 5 mg na dobę (3 pacjentów); lub odmówili przerwania przyjmowania kortykosteroidu (5 pacjentów). Ponadto dwóch pacjentów nie otrzymało żadnego leczenia od 1980 r.5
Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka linii podstawowej 72 pacjentów z autoimmunologicznym zapaleniem wątroby traktowanych azatiopryną
[więcej w: ośrodki leczenia uzależnień nfz, uczulenie na tytan, badania po 50 dla mężczyzn ]